Att Möta Utmaningarna i Svenska Skolor: En Gemensam StrÀvan för Framtiden

19 juli, 2024 - 13:40 Inga kommentarer
Gilla (35)

Av: Oden Aghapoor

 

𝗩𝘃đ—Čđ—»đ˜€đ—žđ—ź đ˜€đ—žđ—Œđ—čđ—Œđ—ż đ˜€đ˜đ—źÌŠđ—ż đ—¶đ—»đ—łđ—ŒÌˆđ—ż đ˜€đ˜đ—Œđ—żđ—ź 𝘂𝘁đ—șđ—źđ—»đ—¶đ—»đ—Žđ—źđ—ż. đ—šđ˜đ—źđ—»đ—łđ—ŒÌˆđ—żđ˜€đ—žđ—źđ—œ och đ˜€đ—žđ—Œđ—č𝘀đ—Č𝗮𝗿đ—Čđ—Žđ—źđ˜đ—¶đ—Œđ—» Ă€r pĂ„tagliga problem som mĂ„ste adresseras omgĂ„ende. 𝗞𝘃𝗼đ—čđ—¶đ˜đ—Č𝘁𝘀𝗼𝗿𝗯đ—Č𝘁đ—Č𝘁 och đ—łđ—ŒÌˆđ—żđ—Żđ—źÌˆđ˜đ˜đ—żđ—¶đ—»đ—Žđ˜€đ—źÌŠđ˜đ—Žđ—źÌˆđ—żđ—±đ—Čđ—żđ—»đ—źbefinner sig pĂ„ en oroande lĂ„g nivĂ„, och kunskapsnivĂ„erna bland eleverna sjunker stadigt. Skolan Ă€r grunden för vĂ„r framtid, dĂ€r barn tar sina första steg mot att bli delaktiga och produktiva medborgare i vĂ„rt samhĂ€lle. NĂ€r vi investerar i skolan, investerar vi i vĂ„rt lands framtid.
Vi som arbetar inom skolan har en central roll i att forma denna framtid. Skolledare bÀr ett sÀrskilt ansvar för att skapa en positiv och inkluderande skolmiljö. Med engagerad och motiverad personal kan vi stödja barnens utveckling och bana vÀg för [...]

FrĂ„n Kaos Till FramgĂ„ng – Montessoris anda i praktiken pĂ„ Björndammen

19 juli, 2024 - 13:34 Inga kommentarer
Gilla (38)

En gĂ„ng i tiden arbetade jag som pedagog pĂ„ Björndammen skola, dĂ€r jag hade ansvar för en grupp elever frĂ„n Ă„rskurs 6 till 9. Gruppen var sammansatt av elever frĂ„n olika bakgrunder – svenska och invandrarbakgrunder – vilket skapade bĂ„de en rik mĂ„ngfald och en rad utmaningar.

En utmanande början

NĂ€r jag började arbeta med gruppen prĂ€glades miljön av oro. Arbetsron saknades, eleverna saknade tillit till bĂ„de sig sjĂ€lva och skolan. Det fanns individer som kĂ€mpade med motivationen, och nĂ„gon som till slut hamnade i kriminalitet. Men det fanns ocksĂ„ ljus – som den elev som senare blev professionell fotbollsspelare. Denna kontrast gjorde det tydligt att varje vĂ€g som eleven tar börjar i skolans vardag – och att vi har ett ansvar att ge [...]

FörbÀttring av situationen i svenska anpassade skolor: Fokus pÄ personal och ledarskap

19 juli, 2024 - 13:21 Inga kommentarer
Gilla (35)
Av: Oden Aghapoor

 

Inledning

Att skapa en framgÄngsrik och effektiv miljö i svenska anpassade skolor krÀver mer Àn bara resurser och ny teknik. Det Àr lika viktigt att ha kunnig, kompetent och engagerad personal samt ett starkt pedagogiskt ledarskap frÄn rektorer. Dessa faktorer bidrar till en skola som inte bara uppfyller utbildningsmÄl utan ocksÄ skapar en stödjande och inspirerande miljö för bÄde elever och lÀrare.

Betydelsen av engagerad personal Kunnig och kompetent personal

Personalens kompetens Àr avgörande för att möta elevernas unika behov. Detta inkluderar speciallÀrare, skolsköterskor, kuratorer och assistenter som alla bidrar till en helhetslösning för elevernas vÀlmÄende och inlÀrning.

  • Kontinuerlig fortbildning: LĂ€rare och annan skolpersonal bör erbjudas regelbundna möjligheter till vidareutbildning och professionell utveckling. Detta kan inkludera [...]

Tryggaste klass - Ett framgÄngsrikt koncept pÄ Oxledsskola

19 juli, 2024 - 8:59 Inga kommentarer
Gilla (35)
Bild: Lotta Olsson[Lokalpressen) Av: Oden Aghapoor

Min telefon ringde, och det var den nya rektorn pĂ„ Oxledsskolan i Partille pĂ„ andra sidan. Hon ville att jag skulle Ă„tervĂ€nda till min gamla arbetsplats. Hon berĂ€ttade om situationen i en av klasserna och bad mig göra en comeback för att arbeta med klass Grindstugan pĂ„ lĂ„gstadieskolan Oxledsskolan under lĂ€sĂ„ret 2015–2016. I klassrummet var atmosfĂ€ren komplicerad, och förĂ€ldrarna var inte sĂ€rskilt nöjda.

Jag bestĂ€mde mig för att Ă„tervĂ€nda – och jag visste direkt att jag ville utgĂ„ frĂ„n de erfarenheter och pedagogiska metoder jag samlat pĂ„ mig genom Ă„ren. Jag har bĂ„de studerat och inspirerats mycket av montessoripedagogiken under lĂ„ng tid. Jag har lĂ€st Maria Montessoris texter, [...]

Vuxenutbildningens Roll i SamhĂ€llet: Mer Än Bara Svenska

18 juli, 2024 - 21:27 Inga kommentarer
Gilla (33)


Av: Oden Aghapoor

 

Inledning

Vuxenutbildning spelar en central roll i samhÀllets utveckling genom att erbjuda möjligheter till lÀrande och utveckling för vuxna. För mÄnga nyanlÀnda i Sverige Àr vuxenutbildning en avgörande del av deras integrationsprocess. Men att bara lÀra sig svenska rÀcker inte för att fullt ut integreras i det svenska samhÀllet. Det krÀvs ocksÄ en djupare förstÄelse av samhÀllsorientering och den oskrivna uppförandekoden, ofta refererad till som "Den svenska koden".

SprÄket som Grund

Att behÀrska svenska Àr en grundlÀggande förutsÀttning för att kunna delta i samhÀllet, arbetslivet och det sociala livet. Genom sprÄkkurser inom vuxenutbildningen fÄr individer verktyg att kommunicera, förstÄ och göra sig förstÄdda. SprÄket Àr en nyckel till utbildning, arbete och social integration.

SamhÀllsorientering

Men sprÄkinlÀrning Àr bara ett steg pÄ vÀgen. SamhÀllsorientering [...]